In elke lutherse kerk kan je hem vinden, in allerlei vorm en maat: de Luther-roos. De keurprins van Saksen, Johan Frederik, wilde Luther een zegelring geven, met diens wapen. Dat had Luther gehoord via zijn vriend Justus Jonas. Na de Rijksdag in Augsburg (juni 1530) werd deze ring waarschijnlijk in Neurenberg vervaardigd. Luther gaf zelf de aanwijzingen ervoor. Luther was toen sedert lange tijd vogelvrij verklaard, en verbleef in die dagen van de Rijksdag op de Koburg. De keurprins gaf Luther de ring op de terugweg uit Augsburg. Lazarus Spengler, secretaris van de raad en evangelisch leider in Neurenberg, vroeg Luther wat hij van de ring vond. Luthers antwoord luidde zo:
"Genade en vrede in Christus.
Geëerde, toegenegen, geliefde heer en vriend! Omdat gij graag wilt weten, of mijn familiewapen goed getroffen is, wil ik u als goede vriend mededeling doen van de gedachten die bij het zien van de ring bij mij opkwamen, daar ik mijn zegel beschouw als het merkteken van mijn theologie.
Het eerste is een kruis, geheel zwart; het staat in een hart, dat zijn natuurlijke kleur heeft - om mijzelf steeds in herinnering te brengen, dat het geloof in de Gekruisigde ons zalig maakt. Want wie van harte gelooft, wordt gerechtvaardigd. Al is het een zwart kruis, dat doet afsterven en pijn moet doen, toch laat 't dat hart z'n kleur behouden, het verderft de natuur niet, dat wil zeggen: het maakt ons niet dood, maar behoudt ons ten leven. De rechtvaardige leeft immers door het geloof in de Gekruisigde. Zulk een hart nu moet midden in een witte roos staan om aan te duiden, dat het geloof vreugde, troost en vrede geeft en ons zonder meer midden in een witte, vreugdevolle roos zet. Dit is een andere vreugde en vrede dan de wereld geeft, daarom moet de roos ook wit en niet rood zijn; want wit is de kleur van de geesten en van alle engelen. Zo'n roos staat in een hemelsblauw veld om duidelijk te maken, dat we in de geest en in het geloof reeds deel hebben aan de komende hemelse vreugde : we zijn er reeds in, levende in de hoop, al is het nog niet openbaar. En om dat blauwe veld een gouden ring, waarmee gezegd wordt, dat die zaligheid in de hemel eeuwig duurt en geen einde heeft en zoveel kostelijker is dan alle aardse vreugde en genot, zoals het goud schoner is en kostbaarder dan alle andere metalen. Christus, onze lieve Heer, zij met uw geest tot in dat eeuwig leven, amen. In de woestijn Grubok (=Koburg), 8 juli 1530."
Elke zondag is er om 10.30 uur een kerkdienst die aansluit bij de eeuwenoude lutherse traditie. Liturgie, muziek en de klanken van het monumentale Bätzorgel maken daar een belangrijk dee; van uit. Toch staan we zeker niet stil: er is ook ruimte voor eigentijdse beleving en vernieuwing. Ons sfeervolle kerkgebouw dateert uit de zeventiende eeuw en nodigt uit tot rust, bezinning of inkeer, maar geeft ook nieuwe energie en bemoediging.
- Een open gemeente: de kerk als herberg
- Een open kerkgebouw: de kerk als bezinningsplek
- Herkenbaarheid in het kerkelijke landschap
- Zichtbaarheid in de samenleving
- Liturgie en muziek
Traditie betekent voor ons niet ‘stilstand’ of ‘vasthouden aan het oude’. Het woord komt van ‘tradere’, dat ‘doorgeven’ of ‘overleveren’ betekent: wij op onze beurt zoeken naar eigen woorden en vormen om door te geven wat ons raakt.
Ook in de toekomst willen wij vanuit de lutherse traditie een bijdrage leveren aan het leven van alle mensen in de stad. Beter nog dan over de gemeente te lezen kunt u zelf meedoen, omdat de eigen ervaring meer zegt dan een heel verhaal. Wie u ook bent, vanwaar u ook komt: u bent van harte welkom in onze dienst of bij een van de activiteiten.
PKN Woerden:
In 2004 heeft de Kerkenraad van de Evangelisch Lutherse Gemeente, na de leden van de gemeente gehoord te hebben, van harte besloten mee te gaan in de landelijke fusie van de Lutherse Kerk met Hervormde Kerk en de Gereformeerde keren tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Ook de kerkenraden van de plaatselijke Hervormde Gemeente en van de Gereformeerde Kerk van Woerden hebben die keuze gemaakt. Deze besluiten betekenden niet een automatische éénwording van deze kerken in Woerden. Weliswaar behoren alle drie tot die ene Protestantse Kerk in Nederland, hanteren dezelfde kerkorden en de daarbij behorende uitvoeringsbepalingen e.d., maar er zijn verscheidene verschijningsvormen. In het voorjaar van 2019 is het ‘samengaan’-proces verder in gang gezet.
We hebben steeds meer gezamenlijke activiteiten. Zo hebben we afgelopen jaar samen St. Maarten gevierd. Ook zijn er een aantal websites waar die samenwerking beschreven wordt. Zo is zijn de gezamenlijke activiteiten en o.a. de avonddiensten, te zien op pknwoerden.nl en de werkgroep Geloof en Cultuur. Voor jongeren is op Jongwoerden.nl en de PKN-pioniersplek twintigerswoerden.nl meer te lezen.
Voor nieuwkomers heeft PKN Woerden een informatiepakket gemaakt. Het informatiepakket kan een handig hulpmiddel zijn bij het maken van een keuze.
Lid Worden
Wilt u lid of gastlid worden of als belangstellende geregistreerd staan, u bent van harte welkom.
In het ledenregistratie programma (LRP) van de Protestantse Kerk in Nederland worden de persoonsgegevens van de leden bijgehouden. Hierin wordt onderscheid gemaakt in:
- Belijdende leden
- Doopleden
- Gastleden (voor hen die geregistreerd staan bij een kerkgenootschap buiten de PKN)
- Blijkgevers van verbondenheid (voor hen die geregistreerd staan bij een andere PKN-wijkgemeente)
- Meegeregistreerden (familieleden die geen lid zijn van de desbetreffende (wijk)gemeente).
Daarnaast kunt u als belangstellende bij onze gemeente worden geregistreerd. Uw gegevens worden dan niet opgenomen in het LRP, maar u kunt dan bijvoorbeeld wel tegen jaarlijkse betaling de Wachter bezorgd krijgen.
Om u aan te melden kunt u een e-mail sturen naar het secretariaat.
We hopen dat u zich snel thuis zult voelen.
De zwaan werd al snel het symbool van de lutherse kerk, met name in Nederland.
Johannes Hus (1415) was een hervormingsgezinde priester in Tsjechië. Hij werd om zijn ideeën veroordeeld tot de brandstapel. Zijn naam betekent 'gans'. Hij schreef vanuit zijn gevangenis:
"Eerst hebben ze voor de gans strikken gespannen. De gans, een mak dier, een tamme vogel, maar geen hoogvlieger, is er niet in geslaagd hun strikken te verbreken. Maar andere vogels, die door Gods genade en hun bouw wel hoog kunnen vliegen, zullen hun hinderlagen vernietigen". Luther maakte er in 1531 van: "Hus heeft over mij voorspeld: gij zult een gans braden, maar over honderd jaar zult gij een zwaan horen zingen, die zult gij moeten verdragen".
Al in 1535 verscheen in een liedbundel een afbeelding van Luther als vioolspelende zwaan. Vanaf 1600 horen Luther en de zwaan definitief bij elkaar. Ook in onze kerkzaal zijn allerlei zwaantjes te vinden.